زبان‌شناسی همگانی

زبان‌شناسی همگانی

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

به دلیل مشکلاتی که در بلاگفا پیش آمد، تصمیم گرفتم همه چیز را به خدمات وبلاگ بیان بیاورم به این امید که دیگر اطلاعات وبلاگ که شامل ده‌ها مطلب و صدها نظر از سوی خوانندگان است یک شبه از بین نرود. امکانات زیاد و جالب توجه این سایت باعث شد به این سرویس بیایم و از این پس این‌جا مطالب‌ام را تقدیم شما خوانندگان گرامی نمایم. امید است که همواره بتوانم کمک کوچکی به دانشجویان و علاقه‌مندان به زبان‌شناسی داشته باشم.

پیوندها

کتاب دستور زبان فارسی از دکتر طبیب‌زاده

دوشنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۱، ۱۰:۵۳ ق.ظ

دستور زبان فارسی

براساس نظریه گروه‌های خودگردان در دستور وابستگی

 

نویسنده:

دکتر امید طبیب‌زاده

مدیر گروه زبان‌شناسی دانشگاه بوعلی همدان

در این کتاب در چهارچوب نظریۀ صورت­گرایِ وابستگی، هر ساخت نحوی در زبان فارسی نوشتاریِ رسمی، به هسته و وابسته‌­هایش تجزیه می­شود، و روابط وابستگیِ میان آنها نمایش داده می‌شود. تلاش برای ارائۀ تحلیلی مدلل و مبتنی بر روابط وابستگی، درنهایت مؤلف را به نظریه‌­ای رساند که تحت عنوان «نظریۀ گروه­های خودگردان» از آن یاد کرده ­است. دو فرض اصلی این نظریه چنین است: اولاً هر ساخت نحوی، چه جمله باشد و چه گروه نحوی کوچک­‌تری همچون گروه اسمی یا صفتی و غیره، در نهایت فقط از پنج نوع عنصر تشکیل می­شود که عبارتند از یک هسته، بعلاوۀ صفر تا چهار وابسته (شامل یک تا چند متمم اجباری، متمم اختیاری،افزودۀ خاص و افزودۀ عام) ، و ثانیاً روابط نحوی در درون هر ساخت صرفاً از طریق شرحِ روابط وابستگی در میان همین پنج عنصر نمایش داده می­شود. هسته در هر ساختی تنها بر روابط میان وابسته­‌ها با هم و با خودش نظارت دارد، و تأثیر چندانی بر روابط درونیِ وابسته­‌ها ندارد، از این­‌رو هر ساخت نحوی همچون کشوری است با یک حکومت مرکزی و چند ایالت خودگردان؛ حکومت مرکزی یا هسته مسئول روابط خارجی ایالت­ها یا وابسته­‌ها با هم و با خودش است، و نقش چندانی در تعیین قوانینِ درونی هر وابسته ندارد؛ ساخت درونی هر وابسته را باید در روابطِ وابستگی میانِ هسته و وابسته­های هسته در همان گروه جستجو کرد. پس نخستین گام در این نظریه عبارت است از تجزیۀ هر ساخت نحوی به هسته­‌ها و وابسته­‌هایش، و سپس تجزیۀ هر وابسته باز به هسته و وابسته­‌هایش، و ادامۀ این شیوۀ تحلیل تا آنجا که نهایتاً براساس شبکه­ای مدلل از روابط وابستگی در هر ساخت نحوی، صورت و نقش تک­تک واحدهای واژگانی روشن شود، و کار تحلیل نحوی به پایان برسد. دومین گام در این نظریه عبارت است از توصیف روابط وابستگی در میان عناصر هر ساخت نحوی. براساس این نظریه، روابط وابستگی در ساخت­‌هایی با توالی آزاد کلمات (مثلاً در جمله­‌های فارسی)، متفاوت با روابط وابستگی در ساخت­هایی با توالی غیرآزاد کلمات (مثلاً گروه­های اسمی) است، اما در مجموع می‌توان گفت که در هرساخت نحوی، ابتدا متمم‌­های اجباری و اختیاری به هسته، سپس افزوده‌های خاص به مجموع هسته و متمم­‌ها، و در نهایت افزوده­‌های عام به کلّ ساخت نحوی وابسته می­شوند. در کارهای مربوط به پردازش زبان، معمولاً ابتدا اجزاءِ کلام (parts of speech) را که مفاهیمی صرفی-واژگانی هستند (مثلاً اسم، فعل صفت، قید، حرف اضافه و غیره) مشخص می­کنند، و سپس نقش نحوی آنها را در جمله (مثلاً فاعل، مفعول، مفعول حرف اضافه­ای و غیره) تعیین می­کنند. اما مؤلف در این کتاب کوشیده است تا شیوه­‌ای را برای پردازش زبان معرفی کند که در آن اجزاءِ کلام در هر جمله به دنبالِ و براساس نقشِ نحویِ کلمات تشکیل­ دهندۀ جمله تعیین شود.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۳/۲۲
سید محمد مهدی مقدس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی