زبان‌شناسی همگانی

زبان‌شناسی همگانی

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

به دلیل مشکلاتی که در بلاگفا پیش آمد، تصمیم گرفتم همه چیز را به خدمات وبلاگ بیان بیاورم به این امید که دیگر اطلاعات وبلاگ که شامل ده‌ها مطلب و صدها نظر از سوی خوانندگان است یک شبه از بین نرود. امکانات زیاد و جالب توجه این سایت باعث شد به این سرویس بیایم و از این پس این‌جا مطالب‌ام را تقدیم شما خوانندگان گرامی نمایم. امید است که همواره بتوانم کمک کوچکی به دانشجویان و علاقه‌مندان به زبان‌شناسی داشته باشم.

پیوندها

گفت و گوی کراوس و چامسکی

دوشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۴، ۰۲:۵۳ ب.ظ

در ماه مارس امسال (2015) لورنس کراوس و نوام چامسکی در مراسمی با عنوان Origins Project Dialogue به گفت و گو درباره مسائل مختلف از جمله دانش، ذهن و سیاست پرداختند. کراوس از فیزیکدانان و روشنفکران مطرح آمریکایی هست که در دانشگاه آریزونا مشغول به تدریسه.

این رویداد در دو بخش بود که فیلم هر کدوم هم جداست. در بخش اول، این دو درباره موضوعات مختلفی صحبت می‌کنند و در بخش دوم به پرسش‌های حضار که از طریق توویتر فرستادند، پاسخ داده می‌شه. نکته جالب اینه که این جلسه حالت خیلی جدی نداره و هر از گاهی شاهد شوخی‌هایی از طرف هر دو دانشمند هستیم. حجم هر دو بخش کمی زیاده اما اگر محدودیت حجم ندارید به نظر من ارزشش رو داره که اون رو دانلود کنید.

 

لورنس کراوس و نوام چامسکی - بخش یک (254 مگابایت)

 

لورنس کراوس و نوام چامسکی - بخش دو (111 مگابایت)

 

  

لورنس کراوس و نوام چامسکی

 

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۱۶
سید محمد مهدی مقدس

نوام چامسکی

نظرات  (۳۱)

سلام و ممنون
یه سوال؛ دوستان کسی سوالات دکتری آزاد 94 زبانشاسی رو داره؟
با سلام و تشکر از وبلاگتون. میخواستم ببینم کسی از دوستان برا کتاب شیوه استدلال  نحوی دکتر درزی جزوه یا فایل صوتی داره.کتاب سختی و مطالب زیاد برا یه میان ترم کل کتاب .ممنون .اجرکم عندالله
۲۵ آذر ۹۴ ، ۰۰:۴۰ مهدی سعید بنادکی
اقای مقدس عزیز
تمامی دوستان و دانشجویان زبانشاسی
خوشحالم که باز در خدمتتونم.
از اقای مقدس هم بسیار سپاسگذارم که در مدت غیبت من لطف کردن و وبلاگ منو سر پا نگه داشتن.
ممنون مهدی جان.
اقای مقدس میدونن من دو سال و اندی پیش به دعوت یک دانشگاه عازم سوئد شدم و پس از آن جهت همکاری در یک پروژه بسیار بزرگ برای زبان آموزی کودک که در دانشکده روانشناسی ان دانشگاه انجام میشد به یک تیم تحقیقاتی 50نفره ملحق شدم.
در طول این دو سال به بیش از بیست کشور تو دنیا سفر کردم و در مورد پروژه تحقیق کردم.
انشالله نتایج آن تا اواخر جولای سال آینده منتشر خواهد شد.
دوست دارملینک زیر را بخونید:
http://linguist87.blogfa.com/post-671.aspx
به خودتون ایمان داشته باشید.
تو دنیا برای علاقه و دانش شما خیلی ارزش قائلند. به این اندازه که بیش از هفتاد سفر هوایی تماما بیزنش کلاس و در بیش از سی هتل پنج ستاره و شش ستاره اسکان داده میشید.
برای هر روز کارتون ارزش قائلند به نحوی که همه چیز را براتون فراهم میکنن تا شما دغدغه فکری نداشته باشین.
دوستان ارزشتون خیلی بالاتر از دو تا کلاس بدرد نخورتو دانشگاههای در پیت ایرانه. اینو بدونید و مطمئن باشین هر جای بدرد بخور تو دنیا بفهمن شما زبانشاسید با افتخار جلوتون خم میشن. مطمئن باشید.
۲۵ آذر ۹۴ ، ۰۰:۴۰ مهدی سعید بنادکی
اقای مقدس عزیز
تمامی دوستان و دانشجویان زبانشاسی
خوشحالم که باز در خدمتتونم.
از اقای مقدس هم بسیار سپاسگذارم که در مدت غیبت من لطف کردن و وبلاگ منو سر پا نگه داشتن.
ممنون مهدی جان.
اقای مقدس میدونن من دو سال و اندی پیش به دعوت یک دانشگاه عازم سوئد شدم و پس از آن جهت همکاری در یک پروژه بسیار بزرگ برای زبان آموزی کودک که در دانشکده روانشناسی ان دانشگاه انجام میشد به یک تیم تحقیقاتی 50نفره ملحق شدم.
در طول این دو سال به بیش از بیست کشور تو دنیا سفر کردم و در مورد پروژه تحقیق کردم.
انشالله نتایج آن تا اواخر جولای سال آینده منتشر خواهد شد.
دوست دارملینک زیر را بخونید:
http://linguist87.blogfa.com/post-671.aspx
به خودتون ایمان داشته باشید.
تو دنیا برای علاقه و دانش شما خیلی ارزش قائلند. به این اندازه که بیش از هفتاد سفر هوایی تماما بیزنش کلاس و در بیش از سی هتل پنج ستاره و شش ستاره اسکان داده میشید.
برای هر روز کارتون ارزش قائلند به نحوی که همه چیز را براتون فراهم میکنن تا شما دغدغه فکری نداشته باشین.
دوستان ارزشتون خیلی بالاتر از دو تا کلاس بدرد نخورتو دانشگاههای در پیت ایرانه. اینو بدونید و مطمئن باشین هر جای بدرد بخور تو دنیا بفهمن شما زبانشاسید با افتخار جلوتون خم میشن. مطمئن باشید.
۲۵ آذر ۹۴ ، ۱۰:۴۱ وهاب کریمی
به به سلام آقای بنادکی. چه عجب. بالاخره یه خبری ازتون شد. خوب هستید ؟ خوشحالم که پروژه ی موفقی داشتید. به ما هم سر بزنید سال بالایی عزیز. من با مطالعه وبلاگ شما منابع رو پیدا کردم و وارد این رشته شدم. باز هم به راهنماییهای شما نیاز دارم برادر عزیز.
۲۶ آذر ۹۴ ، ۱۳:۲۵ سید محمد مهدی مقدس
سلاااااااااااااااااام آقای بنادکی . . . سلامی به اندازه این چند سال که نبودی . . . 
شما کجا اینجا کجا !

نصف دانشجویان زبان‌شناسی رو شیفته وبلاگت کردی و بعد رفتی و دیگه خبری ازت نشد.
چه خوب شد که بالاخره برگشتی و خوشحالم که به وبلاگ خودت اومدی.
فکر کنم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشی . . . 



سلام.خسته نباشید.آقای بنادکی پس چرا برخی از اساتید و دوستان به ما که فوق العاده عاشق زبانشناسی و هیات علمی و پژوهشگر شدن توی این رشته هستیم میگند خوب نیست و بازار کار نداره.آیا برای برترین ها هم کار نیست؟من زبان شناسی رو خیلی دوست دارم.

 منسلام آقای مقدس.لطف کنید دوباره این وبلاگ رو ما



نند گذشته پرتبادل و اطلاعات کنید.من  داوطلب ارشد زبان شناسی و علاقه مندم رتبه عالی کسب  کنم اما دیگر از دوستان خبری نیست.شاید کسی براش مقدور نیست عضو کانال تلگرام بشه.لطفا...ممنون..

۳۰ آذر ۹۴ ، ۰۹:۱۴ مهدی سعید بنادکی

سلام

ممنون از همه

خوشحالم که در کنار شما هستم.

دوستان کسی از تحقیقات جدید در حوزه زبانشناسی کودک و یا عصب شناسی زبان تو ایران خبر داره؟


سلام.جناب آقای مقدس شما تلگرام زبانشناسی دارید؟
۰۴ دی ۹۴ ، ۰۰:۳۶ به مهدی سعید بنادکی
سلام،
دکتر شهلا رقیب دوست عضو هیئت علمی دانشگاه علامه در زمینه ای که شما می خواهید فعالیت دارند. اما در مورد تحقیقات جدید اطلاعی ندارم.
آقای مقدس شما گروه زبانشناسی توی تلگرام دارید؟یک لینکی بذارید که بتونیم عضوش بشیم.ممنون
سلام. ممنونم از همه شما.

یه کانال برای وبلاگ در تلگرام دارم که فقط لینک مطالب وبلاگ رو در اون قرار میدم که از به روزرسانی های وبلاگ مطلع بشید. لینک این کانال در یکی از مطالب قبلی وجود داره.
به موقع یه مطلب برای آزمون ارشد امسال قرار میدم که دوستان بتونند در اون تبادل نظر کنند
سلام 
دوستان آزمون ارشد امسال لطفا انرژی مثبت خودتونو ب اشتراک بذارید.
از دوستان کسی فراگیرپیام نور هم شرکت کرده؟اگه کسی تجربه ای داره لطفا ب اشتراک بذارید.
بعد از 5سال میخوام دوباره برگردم به سمت درس و دانشگاه با شرایط کاملا متفاوت از قبل امیدوارم بتونم از پسش بربیام.
جناب بنادکی خوش اومدین ...ترم های آخر دوره کارشناسیم بود ک با وبلاگتون آشنا شدم و مرتب سر میزدم و دنبال میکردم حتی تو این 5سالم گاهی سر میزدم آقای مقدس بعد از شما زحمات زیادی برای اینجا کشیدن.
خلاصه اون علاقه ای که یکی از اساتیدم نسبت ب زبانشناسی در من ب وجود آورد همچنان پابرجاست...از موفقیت هاتون خوشحال شدم انشاا پایدار باشید و البته قدردان امکانات ناقص مملکت خودمون هم باشید که سکوی پرتابتون بودن. لطفا از تجربیاتتون بیشتر برامون بگید.
به سمیه من پیام نور بودم  از هر لحاظ که فکرش بکنی نسبت به دانشگاه آزاد بهتره
سلام اقای مقدس .یه سوال ازتون داشتم .افرادی که به بنیاد سعدی اومدن برای یادگیری زبان فارسی.قطعا اونها هم سعی دارند که در زمینه ی زبان فارسی و مکالمه بیشتر اطلاعات کسب کنند .این امکان هست که با مراچعه به بنیاد ،با دوستان انگلیسی زبان که به بنیاد سعدی  برای اموزش زبان فارسی مراجعه کردند، به نوعی تبادل اطلاعات در زمینه یادگیری مکالمه وجود داشته باشه؟یعنی ایشان در مکالمه و اطلاعات بیشتر در زمینه انگلیسی به من کمک کنند و متقابلا من هم در زمینه زبان فارسی؟
ممنون می شم در این زمینه راهنمایی بفرمایید.
۱۰ دی ۹۴ ، ۱۷:۳۰ وهاب کریمی
دوست عزیز سلام خدمت شما. کسایی که میان ایران و فارسی یاد میگیرن کمتر تمایلی به انگلیسی حرف زدن دارن و دوست دارن از وقتشون بیشترین بهره رو ببرن. البته اگه نیاز مالی داشته باشن ممکنه قبول کنن که بهتون تدریس کنند. ولی اینطوری نیست  که نیازی به کمک من و شما در زمینه فارسی داشته باشن چون وقتی میان اینجا کلاس میرن و بیرون هم توی کوچه و بازار مردم رایگان کمکشون میکنن. ولی باز هم شانس خودتون رو امتحان کنید. البته اینم بگم که به لحاظ توصیه های امنیتی که بهشون میشه به راحتی با هر کسی دوست نمیشن و ارتباط برقرار نمیکنند. من یه دوست نیجریه ای داشتم .
ممنون از راهنمایی تون جناب کریمی.اتفاقا به نظر میاد این افراد چون با فرهنگ و مردم ایران بیشتر آشنایی دارند به جهت مطالعه ی زبان و فرهنگ ایرانیان،مشکل در این زمینه کمتر وجود داره.البته باید گفت سخت گیری و حساسیت مسولین بیشتر هست تا این افراد! که البته باید اینطور باشه.حالا اینکه فرصت نداشته باشند چیز دیگریست .در ضمن پایان نامه ی من در ارتباط با توریست خارجی بود و  با نوع ارتباط گیری و محدودیت هایی که هست آشنایی دارم..
باز هم ممنونم.
موفق باشید.

سلام جناب آقای مقدس.
میدونم خیلی سرتون شلوغه و شاید نتونید مثل گذشته به این وبلاگ سر بزنید و دوستانی
هم که خیلی فعال بودند نمیاند اما من همچنان امیدوارو علاقه مند به وبلاگ شما.
من هم از داوطلبای ارشد زبانشناسی هستم و نمی دونم که جوابم رو میدید یا مثل سوالات بی جواب خیلی از دوستان وقت نمی کنید اما من خیلی برام مهمه که امسال زبانشناسی حتی شبانه تهران یا علامه رو بیارم.
الان مطالعه ام دقیق تر داره میشه چون هدفم حقیقی تره.
به نظرتون دیره؟منابع را تا حدود زیادی دارم اما اون منابعی که توی عمومی و تخصصی خیلی بهم کمک می کنه رو بهم معرفی کنید لطفا.
ممنون.
سلام بر همگی و سپاس؛

خواهش می‌کنم. درسته که گاهی نمی‌تونم به سوالات جواب بدم اما همیشه امیدوارم که دیگر خواننده‌های وبلاگ که تجربه کافی دارند در این امر مشارکت کنند.

من نمی‌دونم که شما تا به حال چه قدر مطالعه کردید، اما در کل باید بگم که الان دیگه دوره جمع‌بندیه و باید درس‌هایی رو که قبلا مطالعه کردید الان دوباره مرور کرده و اشکالات خودتون رو برطرف کنید. به نظر من شما الان باید علاوه بر مرور مطالب گذشته، تست‌های آزمون‌های سال‌های گذشته رو بزنید و بعد یکی یکی سوالات و پاسخ‌های خودتون رو بررسی کرده و در صورتی که به مواردی پاسخ اشتباه دادید و یا تست رو نزدید، اشکال خودتون رو برطرف کنید. این‌طوری یک مرور کلی بر درس‌ها خواهید داشت.
اگر هم که تا به حال مطالعه‌تون کم بوده، باید مهم‌ترین منابع آزمون رو که در این وبلاگ مشخص شده، به خوبی در این مدت کم بخونید و تست بزنید. در این صورت و با این وقت کم دیگه بهتره منابعی رو که اهمیت کم‌تر دارند کناب گذارید.
ممنون جناب سید لطف کردید.
دوست عزیز داوطلب ارشد برای زبان عمومی دو جلد کتاب زبان عمومی کارشناسی ارشد زیر ذره بین از جهانشاهی فوق العاده است..جلد اول لغت 35تومن و جلد دوم گرامر فکر کنم 24 تومن.
سلام بر دوستان.
دوستان رشته کارشناسی و ارشد من هر دو مترجمی زبان انگلیسی بوده. میتونم تو آزمون دکترا دانشگاه آزاد واسه رشته زبان شناسی ثبت نام کنم؟ تو سراسری که میشه و منع قانونی نداره. دفترچه دانشگاه ازادو که دیدم به این موضوع اشاره ای نشده بود که فارغ التحصیل گرایش های  دیگه زبان هم میتونن شرکت کنن تو زبان شناسی یا نه!!
دوستان اگه اطلاعی دارن ممنون میشم راهنماییم کنن.


سلام به همه ی دوستان زبان شناس. ممنون از آقای مقدس و بقیه دوستان که همچنان این وبلاگ رو به یکی از بهترین وبلاگای علمی تبدیل کردن.من واسه قبولی ارشد خیلی از کمک های شما عزیزان استفاده کردم و بینهایت ممنون. الان مشغول پایان نامه هستم. ممنون میشم  کتاب و مقاله  در رابطه با معنی شناسی قالبی و یا فرهنگ نگاری بهم معرفی کنین.بازم ممنون
سلام. میشه بگین تو این فرصت کم کدوم کتاب برا آزمون دکتری مهم‌تره که بخونیم؟؟؟؟
ممنون میشم راهنماییم کنین
۲۹ دی ۹۴ ، ۱۳:۰۱ حسین رضوی
سلام
اول ممنون به خاطر وبلاگ خوبتون.
دوم میخواستم ببینم شما می تونید من رو یه راهنمایی بکنید. راستش چند وقتیه علاقه مند شدم به رشته زبان شناسی و با این که لیسانس مکانیک دارم، دوست داشتم زبان شناسی رو از مقطع کارشناسی شروع کنم. الان هم دارم کتاب دوره مقدماتی زبان شناسی دو سوسور رو برای یک آشنایی کلی میخونم.
حالا فقط دوست داشتم بدونم اگر تصمیمم برای ورود به این رشته قطعی شد و خواستم توی کنکور امسال شرکت کنم باید از کجا شروع کنم.
ممنون
۰۱ بهمن ۹۴ ، ۰۸:۰۱ هستی به علیرضا
کتابهای دکترا ی آقای خیرابادی رو بخونید.یه کتاب کوچیک دارن که هم کم حجمه هم نمونه تست و خلاصه دروسو داره.
۰۱ بهمن ۹۴ ، ۰۸:۰۳ هستی به رضوی
به نظر من بهتره از ارشد شروع کنید.چندان هم کار سختی نیست چون رشته ریاضی و فنی بودید ان شاالله موفق خواهید شد.به نظرم همین امسال ارشد شرکت کنید کنکور اردیبهشته.منابع مهم و نمونه سوال بخونید.ان شاالله قبولید.

سلام اقای دکتر مقدس.

اگر اشتباه نکنم شما چند سال قبل مقاله ای با عنوان انسجام متنی در قران را چاپ کرده بودین. موضوع پایان نامه ام مرتبط با موضوع مقاله شماست اگر ممکنه مقاله تون رو در وبلاگ برای دانلود بذارید

نوشته بود استاد رفت
نوشتم "غلط ننویسیم" استاد همیشه زنده است.
درگذشت استاد ابوالحسن نجفی رو تسلیت میگم.
روحش شاد و قرین رحمت باد.

اقای بنادکی کجا فرار کردی خخخخ خخخخ

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی