زبان‌شناسی همگانی

زبان‌شناسی همگانی

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

به دلیل مشکلاتی که در بلاگفا پیش آمد، تصمیم گرفتم همه چیز را به خدمات وبلاگ بیان بیاورم به این امید که دیگر اطلاعات وبلاگ که شامل ده‌ها مطلب و صدها نظر از سوی خوانندگان است یک شبه از بین نرود. امکانات زیاد و جالب توجه این سایت باعث شد به این سرویس بیایم و از این پس این‌جا مطالب‌ام را تقدیم شما خوانندگان گرامی نمایم. امید است که همواره بتوانم کمک کوچکی به دانشجویان و علاقه‌مندان به زبان‌شناسی داشته باشم.

پیوندها

آزمون ارشد 95

شنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۹:۵۰ ق.ظ

روز پنج‌شنبه آزمون ارشد برگزار شد

با اینکه دو روز گذشته و کمی دیره

اما مثل همیشه مشتاق نظرات شما داوطلبان هستیم

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۱۸
سید محمد مهدی مقدس

نظرات  (۴۹)

به نظرم آزمون خوب و به نسبت سال های گذشته استانداردتر بود.
زبان کمی ساختارش تغییر کرده بود و 5 تا سوال از بخش اول کم شده بود به خواندن و درک مطلب اضافه ... 

زبان فارسی رو نظری ندارم چون خیلی خوب نیستم توش ... 

زبانشناسی هم فکر می کنم کمی تحلیلی تر شده بود که به نظرم برای کسایی که حفظ کردن سختشون هست ولی مطالب را یاد گرفته بودن خوب بود ... 

حالا فردا دفترچه بیاد و بعد هم کلید ببینیم چه کردیم ... 
لطفا در مورد آزمون دکتری، مصاحبه و امتحان کتبی آن هم صحبت کنید
دقیقا همینطور که گفتن سوال‌ های زبان‌ شناسی تحلیلی‌ تر شده بود، به شخصه ۱۴جلد کتاب‌های اصلی رو خونده بودم ولی باز هم چندتا سوال بود که هیچ ایده‌ ای نداشتم از کجا اومده بود. 

زبان فارسی رو که فکر میکردم تسلط زیادی روش دارم نتونستم خوب بزنم و به نظرم نسبت به سالهای قبل سختتر بود. 

برعکس زبان انگلیسی که به نظرم از همه سالهای گذشته واقعا آسونتر بود.

به نظر منم زبانشناسی خیلی متفاوت بود با سالهای پیش 

دستور هم از سال گذشته تا حدودی سخت تر بود 

تاریخ که خیلی عجیب بود چند تا از سوالهاش چنان تکراری و ساده بود که تعجب میکردی بعضیهاش رو هم نمیدونم از کجا آورده بودن واقعا یعنی تعداد زیادیش عجیب بود

یه جور عجیبی بود امسال. واقعا خوب نبود.
میشه رتبه ی منو تخمین بزنین؟
انگلیسی ۹۱%
دستور ۷۵
زبان شناسی ۷۴
معدل ۱۸.۴۲



سلام 

به الهام 

با توجه به درصد های خیلی خوبی که کسب کردید ان شاءالله رتبه یک هستید. 

موفق باشید


سلام
درصدهای من هم تقریبا نزدیک به درصدهای خانم الهام هست . 
به نظرتون امسال میشه با این درصدها زیر 50 رتبه آورد?
زبان 87
دستور 76
زبانشناسی 70
معدل 18.97
سلام 

به میلاد

با توجه به درصد های خیلی خوبی که کسب کردید ان شاءالله رتبه دوم هستید. 

موفق باشید
زبان 64
دستور 56
زبان شناسی 75

معدل 16.14

با توجه به سطح کنکور امسال فک میکنید چه رتبه ای میشه آورد با این درصد ها؟
سلام 
من درصدام رو با شک حساب کردم  
چون بعضیاش  عمدتا توی دستور یادم نبود با حساب چنین درصدهایی فک میکنید رتبه چند میشه؟ 

زبان 88
دستور56
زبانشناسی79 
معدلم  متاسفانه خیلی پایین هستش :( 
 
مرسی علی جان.

یه سوال داشتم. دوستان کسی رو میشناسن که از بچه های رایانشی دانشگاه تهران باشه?
میخوام بدونم تهران تو چه زمینه بیشتر کار میکنه? اگر کسی اطلاعات داره ممنون میشم عنوان کنه. 
تشکر
به میلاد:

میگن دانشگاه تهران زیاد قوی نیست، خصوصا که جدید اومده، شریف بیشتر رو NLP کار میکنن خیلیم قوین
مرسی عادل جان.

کسی از بچه های رایانشی تهران رو میشناسید من کمی اطلاعات ازش بگیرم?

راجع به شریف دوستان راهنمایی ام کردن. تا حدی از اساتید و برنامه هاشون باخبرم. 


سلام میشه رتبه من رو هم تخمین بزنید؟
عمومی ۵۸
دستور ۴۰
زبانشناسی ۶۶
سلام به علی 2 !

نه تنها اسمهامون شبیه هم شده بلکه کامنت هامونم مثل همه!

شما هم موفق باشید
با این درصدا رتبه مون چند میشه ؟ :-(
زبان عمومی: 77
زبان شناسی: 54
دستور: 20

امیدی هست برای رایانشی؟ حتی تهران شبانه؟
سلام 
به میلاد 

میتونید تشریف بیارید اینجا.. 
هستند افرادی که در مورد رایانشی بدونن 
https://telegram.me/joinchat/Co6oLj3wtBaM4IlaMSmsjA

 

درود بر همگی.

دوستانی که قرار هست رایانشی انتخاب کنند، قبل انتخاب این رشته، لیست دروس رو نگاهی بیندازند. 

حدود 20 درصد از بچه ها رو دانشگاه آموزش محور میکنه چون کسی حاضر نمیشه از اساتید که با دانشجو کار کنه چون خیلی ضعیف هه...

متاسفانه خیلی ها اسم شریف و تهران رو که میبینن دیگه به هیچی فکر نمیکنند... میگن بقیه رفتن ، ما هم بزنیم قبول شیم!
میره سر ترم 1، سر کلاس برنامه نویسی، چهره دوستانی که پیش زمینه ندارن از این درس، دیدنیه... 
اساتید محترم هم که مدام به سنجش اصرار میکنن 4 تا درس ریاضی و برنامه نویسی و الگوریتم هم تو کنکور بگذار حداقل بچه ها چشم شون به اون سوالات بیفته تکلیف کار دستشون بیاد آخر با رتبه عالی نیاد تو این رشته ولی پشیمان بشه که چرا نتونستم کاری انجام بدم.
رایانشی همون همگانی نیست دوستان... خارج از کشور به فارغالتحصیل این رشته مهندس میگن.
3 واحد برنامه نویسی ترم اول دانشگاه، جبران حداقل 12 واحد برنامه نویسی دوران لیسانس مهندسی کامپیوتر رو نمیکنه. الگوریتم هم که اصلا پیشنیاز برنامه نویسی هست. 
خداشاهده من با بچه های ترم جدید تو دانشگاه حرف میزدم طرف میگفت حالم از هرچی ریاضی است به هم میخوره از اون اول ضعیف بودم!!!! پرسیدم پس اینجا چکار میکنی گفت اخه از شریف نمیشه گذشت!!!!!!بماند دیگه دروس رو چطور در نهایت پاس  کرد...

برخی دوستان بهشون بر نخوره که فکر کنند حرف من اینه فقط مهندسی ها وارد این رشته بشن، نه.... خلاصه حرفم و خواسته اساتید این هست حداقل ریاضی و الگوریتم و برنامه نویسی رو بدونید حالا هرچی میخواد باشه لیسانس تون... 

یکی از دوستان پرسیدن با درصدهام میشه رایانشی حتی شبانه آورد?
باید دید رتبه تون چی میشه ... والا پارسال رفیق خود من که نرم‌افزار خونده بود با 130 شبانه تهران هم نیاورد!!!!!
بعد رفتیم دیدیم مترجمی ها با رتبه های کمتر زدن قبول شدن... البته الان باید بیاید ببینید شرایط شون رو!!

امیدوارم همگی موفق باشید و همین ذوق و شوق الان تون بعد از ورود به دانشگاه هم حفظ بشه...
به محمد:

من کارشناسیم زبان بوده ولی علاقه ی شدیدی به زبان شناسی رایانشی و مباحث acoustic phonetics و computational phonetics دارم. بیشتر رو پردازش لحن کار کردم البته ان ال پی هم کار کردم در حد استمر برای کردی و فارسی و چند کار دیگه، بیشتر پایان نامه م دوس دارم در زمینه ی پردازش لحن و transcription لحن باشه (منظور prosodic events ) حال به نظرتون شریف بهتره یا تهران ؟ (البته اگه بیارم یدونه رو!) و اگرم نیارم میخوام همگانی بزنم ولی پایان نامه م در باره ی رایانشی باشه. کودوم دانشگاه ها در این زمینه بهترن؟

کار هام هم بیشتر تو زمینه کارای آقای  Paul Taylor و  Yi Xu  هست.
به اندرو

اولا که موفق باشی رفیق....
دوما خوبه دنبال علاقه ات میری همین علاقه درصد موفقیت رو بشدت بالا میبره.
سوما نمیشه گفت کدام بهتره، من الان بگم شریف، همه میگن چون دانشگاه خودشه!
تهران هم بخاطر اسمش ، هیچ وقت نمیاد رشته ای رو برگزار کنه و بهش بی توجه باشه. اساتید دو دانشگاه خیلی خوب هستند . اما شریف بخاطر اینکه بیشتر رشته های مهندسی رو پوشش میده ، استاد مدعو از تهران دعوت میکنند برای بخش های زبانشناسی اش. 

ایشالا که رتبه بیاری . و به خواسته ات برسی. 

من رو سخنم با دوستانی بود که به این نحو تصمیم میگیرن که چون شریف و تهران اسمش معتبر هست، پس میریم تو، یا نصیب و یا قسمت.... 

شما هم خودت رو ناراحت نکن اگه رایانشی نیاوردی با این درصد ها همگانی هم قبول بشی، میتونی پایان نامه ات رو مشترک با بچه های رایانشی پیش ببری، اونها از لحاظ نرم‌افزار کار کنند و شما بخش زبانشناسی رو پیش ببری اتفاقا نتیجه قابل قبول تری هم حاصل میشه. 

اما در کل امیدوارم همه به مراد دلشون برسند و وقتی رسیدند، تو ذوق شون نخوره که چی فکر میکردم ، چی شد...
خطاب به دوستانی که به رایانشی علاقه دارن
بنده رشته‌ی کارشناسیم نرم‌افزار بوده و الان دانشجوی رشته‌ی آی تی پزشکی در دانشکده‌ی علوم و فنون نوین دانشگاه تهران ام و پروژه‌ی کارشناسی ارشد بنده تا حد زیادی به NLP و Language Modeling مرتبط میشه. استاد راهنمای بنده آقای دکتر ویسی، کارشناس رشته‌ی زبان‌شناسی رایانشی ه. در مورد پیش‌زمینه‌های مورد نیاز برای رشته‌ی رایانشی پرسیدم. دکتر به بنده گفتن این رشته 50 درصد زبان‌شناسیه و 50 درصد کامپیوتر، یه برابری کامل. پس دانشجویی که میاد نباید حتما رشتش کامپیوتر باشه یا زبان‌شناسی. بلکه فقط باید آماده باشه که قراره در این رشته با کامپیوتر و ریاضیات (آمار و احتمال) سر و کار داشته باشه. با این تفاسیر بهتره کسی که از رشته‌های زبان میاد به این رشته، قبلش یه آشنایی کلی با برنامه‌نویسی و ریاضیات پایه کسب کنه. این دانش لازم نیست حتما خیلی عمیق باشه، چون تو این دانشکده در همون ترم اول، این دروس در قالب دروس جبرانی به همه‌ی دانشجوها (تاکید می‎کنم همه‌ی دانشجوها) ارائه می‌شه.
این موضوع که فرمودن 3 واحد برنامه‌نویسی جبران 12 واحد رو نمی‌کنه، باید خدمتتون عارض شم که اگر منظورشون از 12 واحد برنامه‌نویسی کارشناسی، دروس مبانی کامپیوتر، برنامه‌سازی پیشرفته، ساختمان داده‌ها و طراحی الگوریتم ه، باید خدمتتون عارض شم که 3 واحد درس مبانی برنامه‌سازی ارائه شده تنها پوشش دهنده‌ی دروس مبانی و برنامه‌سازی پیشرفته‌ی کارشناسیه. مباحث مفید دروس ساختمان داده‌ها، طراحی الگوریتم و هوش مصنوعی کارشناسی همگی در قالب دروس هوش مصنوعی، آشنایی با زبان‌شناسی رایانشی و روش‌های آماری در پردازش زبان طبیعی، تا حد قابل قبولی که بتونه در زبان‌شناسی کاربرد داشته باشه پوشش داده می‌شن.
بنده این موضوع رو که خیلی از دوستان زبان ممکنه رشته‌ی رایانشی رو بدون هیچ دید و آشنایی انتخاب کنن قبول دارم، از طرفی قبول دارم که به عنوان کسانی که بک‌گراند کامپیوتر و ریاضیات ندارن، کار سخت‌تری در پیش دارن و باید تلاش بیشتری بکنن. ولی این رو قبول ندارم که خیلیا میگم "زبان‌شناسی رایانشی رو باید کامپیوتریا قبول شن". چرا؟ شما یه نگاه به پیش‌نیازای اپلای به رشته‌ی Computational Linguistics تو دانشگاه‌های معتبر خارج از کشور بندازین، بنده شخصا هیچ جا ندیدم گفته باشن حتما یه نفر باید کامپیوتر و ریاضی بلد باشه تا بره به اون رشته، ولی همه جا گفتن آشنایی با اصول زبانشناسی ضروریه. پس این که بگن رشته مال مهندسیای کامپیوتره کاملا اشتباهه، بازم میگم همون قدر که کامپیوتر و ریاضی میخواد، زبانشناسیم میخواد.
افرادی که تو این رشته میان تنها کاری که باید بکنن اینه که اولا بدونن تو این رشته با چیا سر و کار دارن و میخوان چیکار کنن، ثانیا تلاش بیشتری داشته باشن تا بتونن سطحشون رو به میزان قابل قبولی برسونن و ثالثا این که خودشون رو باور کنن و همون اول کاری دست از کار نکشن. تو دانشگاه تهران از بین همین دوستانیم که با بک‌گراند زبان و بدون بک‌گراند کامپیوتر اومدن تو رشته، دوستانی بودن که واقعا خوب تلاش کردن و نتایج خیلی خوبی گرفتن، که در قالب پایان‌نامه‌ها و مقالات موجوده.
مرسی از توضیحات خوبت محمد جان. 

آخرین رتبه قبولی پارسال گویا 115 بود واسه شبانه. هرسال هم که به متقاضی های این رشته افزوده میشه. 
البته حرف شما رو قبول دارم خیلی ها فقط بخاظر اسم دانشگاه ، انتخاب رشته میکنند. با یکی از اساتید شریف صحبت کردم، ایشون میگفتن بچه های مهندسی میتوانند  موفق تر باشن اما بعضی هاشون هم چون مباحث زبانشناسی رو دست کم میگیرن، دید کافی ندارن برای حل مسایل این رشته. 

البته من رشته ام کامپیوتر بوده و تا حدودی حرف ایشان رو قبول دارم. اما دلیل نمیشه بچه های مترجمی از پس مسایل زبانشناسی اش کامل برمیان، مگر کسانی که لیسانس زبانشناسی داشته باشن. 
در کل جفت مباحث رو باید همزمان پیش برد. در یکی نقص داشته باشیم، ول معطلیم در این رشته.

به حسام


با حرف هاتون موافق هستم تا حدودی.. 
من نگفتم رشته مال کامپیوتری هاست! 

خلاصه کلام من هم حرف شماست.... اینکه بیس دو مبحث رو ادم بهتره داشته باشه. خود من بهتر واقف هستم این رشته در کل دنیا نیازمند چه دروسی هست چون با سرچ رشته های خارج از کشور با این رشته اشنا شدم چند سال پیش و اون سال ، سالهای اولیه ای بودید که این رشته رو شریف برگزار میکرد. 
تو خیلی از دانشگاه ها این رشته تو دپارتمان کامپیوتر برگزار میشه و همان طور که گفتم بیشتر فارغالتحصیل این رشته مهندس بحساب میاد تا زبانشناس. 
ضروری است اطلاعات پیش زمینه از دو مبحث داشته باشیم، اما نتایج پذیرش های بعضی دانشگاه ها رو که میبینیم، نشون میده واسه مقطع ارشد بچه های کامپیوتر بیشتر جذب شدن. البته در برخی از کشورها لیسانس زبانشناسی هم برگزار نمیشه، که البته طی این چند سال اخیر برگزاری این دوره هم بیشتر شده. 

شما دانشگاه تگزاس آمریکا رو نگاه کنی، میبینی صراحتا نوشته ترجیحا بچه های ریاضی و کامپیوتر و هوش وارد این رشته بشن. 
و باز هم میگم هیچ چیز مانع پیشرفت کسی نمیشه که رشته اش غیر کامپیوتر بوده. به قول شما هستند کسایی که مترجمی بودن اما تلاش زیادی کردند و بهتر نتیجه گرفتند نسبت به مهندسی ها. 

اما در کل اگر بخوایم قیاس کنیم، بچه های مهندسی اگه باید برای زبانشناسی تلاش کنند ، بچه های غیر مهندسی باید 3 برابر تلاش کنند. علاوه بر زبانشناسی، برای مباحث کامپیوتر. 

اون 20 درصد آموزش محوری کردن دانشجوها که دانشگاه به اجبار انجام میده، گویای همه چیز هست که مبحث سنگینه، و البته لذت بخش. 

به میلاد
بله. استاد محترم درست فرمودند. بچه های کامپیوتر هم گاهی فکر میکنند میتونند تنها با دانش رشته شون، از پس حل مسایل بر بیان و به مباحث زبانشناسی زیاد اهمیت نمیدن. 
برای موفق شدن و رسیدن به خواسته در این رشته ، تعادل دانش دو رشته باید حفظ بشه.
تلاش و علاقه تمام نقص ها رو جبران میکنه...

تا حدی که از رشته مهندسی هم میتونی اصلا بری رشته های پزشکی رو واسه ارشد شرکت کنی. فقط باید زمینه لازم رو داشته باشی که سر کلاس از کسی عقب نباشی . 

اینقدر این موضوع مشکل ساز بوده که اساتید این رشته چندین بار به سنجش اصرار کردند دروس کنکور رو تغییر بدن. اما کسی گوشش بدهکار نبست و در نهایت تنها کسی که ضرر میکنه آخر همون دانشجو هست... آخر همون منهم میشه چرا بیشتر تحقیق نکردی واسه انتخاب رشته . درصورتیکه مسئولین هم کم تقصیر ندارند!

اساتید هم که میبینند وضع به همین شکل هست از دانشجو های فعلی میخوان حداقل ما راجع به این رشته دوستان رو راهنمایی کنیم، کسایی رو که میشناسیم قصد ادامه تحصیل در این رشته رو دارن بهشون بگیم اون سیلابس درسی رو حداقل از سایت دانشگاه  دانلود کنن نگاه کنن. حداقل به خاطر اینده خودشون... 
حیفه یکسال وقت گذاشتید زحمت کشیدید با رتبه عالی قبول شدید آخر سر به خواسته تون نرسید...
آرزومند موفقیت همگی تان هستم ... 
دوستان رایانشی شبانه هم داره؟ تهران و شریف؟ از آخرین رتبهٔ قبولی سال‌های قبل اطلاعی دارین؟
با این درصد ای خوبی که بچه ها زدنمن کلا نا امید شدم برای قبولی
همگی موفق باشید
به س
 من هم درصدای بچه ها رو دیدم یه کم استرس گرفتم . البته من  به رایانشی علاقه ندارم. خود رشته زبانشناسی رو  خیللی دوست دارم و میخام که حتما تو یکی از دانشگاههای  تهران بخونم. شاغل هم هستم وقت نکردم خیلی منابع روبخونم،،بیشتر با اطلاعات خودم جواب دادم . درصدام:
زبان عمومی 50
دستور 40
زبانشناسی 40
معدل 16.76
دوستان  امیدی هست به تهران؟؟؟ 
مشکل از سیستم گروه رایانشی هست. باید یک دسته بچه های زبانشناسی و یک دسته بچه های علوم کامپیوتری وارد شن. چند واحد ابتدایی کامپیوتر برای زبانشناسی ها و چند واحد ابتدایی برای کامپیوتری ها بگذارن که فقط حرف هم رو بفهمن. بعد با هدف واحد تحقیقات گروه زبانشناسی ها با کامپیوتری ها تعامل کنن. 
برخی از دانشکده ها دانشگاه های خارج از کشور که رایانشی کار می‌کنن، رو فراگیری زبان اول، معنی شناسی، آواشناسی، عصب شناسی  و ... کار می‌کنن که در کل هدف اصلی خروجی رایانشی هست و این ها مثل حلقه به هم وصل هستن ... 
امسال میانگین درصدها خیلی بالاس گویا
فک میکنید با میانگین حدود 65 درصد بشه روزانه تهران آورد؟
به رضا

دقیقا حرفت درسته. خارج از کشور به همین منوال هست که گفتی. اما اینجا... 

متاسفانه تعداد اساتید متخصص تو این رشته هم کم هست. این هم خودش معضلی است! 

به فکر افتاده بودن این رشته رو جمع کنند دیگه...  بچه های امیرکبیر و شریف واحد کامپیوتر ش عالی دارن رو این زمینه پردازش متن کار میکنند و اساتید عالی ای هم دارند. اما خب این رشته هم متخصص اش به تعداد انگشت های یک دست نیست، هم اینکه برنامه ریزی برای برگزاری رشته نادرسته. 
درود بر همگی
کسی خبر داره نتایج اولیه(رتبه ها) کی اعلام میشه؟
به نگین
گویا نیمه ی دوم خرداد
به محمد

یعنی تو این رشته روی پروژه خوب کار نمیشه?
به میلاد

وقت بخیر.
نگفتم خوب کار نمیکنند. این رشته اینجا به هرحال نوپا تر از سایر رشته هاست. 
بچه های امیرکبیر و کامپیوتر شریف روی ان ال پی خیلی خوب کار کردند. اگه خیلی میخواید تخصصی کار کنید تو حوزه پردازش زبان، با توجه به اینکه لیسانس مهندسی بودید، بهتر میتونید اونجا به خواسته تون برسید. 
اما این بیانگر این نیست که تو رایانشی دارن بد کار میکنن. کارهای جدیدی علاوه بر پردازش گفتار انجام شده. اما خیلی جای کار داره .. باید ببینید حوزه علاقه تون چی هست
از لحاظ تخصص اساتید هم که قبلا گفتم خدمتتون. دو نفر از اساتید شریف متخصص تو این رشته هستند که یکی از اساتید متاسفانه رفتند خارج از کشور و استاد دیگر، در شرف رفتن هستن:(

به زد

تهران شبانه داره. 5 نفر فکر میکنم پذیرش داره. شریف 8 نفر فقط روزانه

سلام
«زد» خواهش می‌کنم اگر ممکنه فهرست اسامی کتاب‌هایی رو که مطالعه کردی رو هم به اشتراک بذار

ممنون از دوستان بابت پاسخگویی
 
به SMEM: این عکس کتاب‌هایی که خوندم.  به‌علاوهٔ ساخت آوایی زبان مشکوه‌الدینی و درآمدی بر زبانشناسی معاصر درزی
ممنون از دوستان بابت پاسخگویی
 
به SMEM: این عکس کتاب‌هایی که خوندم.  به‌علاوهٔ ساخت آوایی زبان مشکوه‌الدینی و درآمدی بر زبانشناسی معاصر درزی
با عرض معذرت، مثل اینکه لینک‌گذاری توی کامنت درست عمل نمی‌کنه و دو کامنت قبلی لینک رو ضمیمه نکرد.
بفرمایید: http://uupload.ir/files/eruv_20160517_205119.jpg
سلام به همگی
همنجور که بچه ها گفتن به نظر من هم سوالات زبان شناسی یکم تحلیلی تر شده بود
و باز من فکر میکنم مثل هر سال چند تا اشتباه داشتن
من وقت کم اوردم
یکی به من بگه اون سوال فعل های دو وجهی چرا جوابش جوشیدن بود
مگه پژمردن فعل دو وجهی هست
یا یه سوال که فاعل رو می خواست که به جای تو یه گزینه دیگه زده بود
سلام
دوستان همونطور که میدونید امسال آزمون زبانشناسی همگانی از غیرقابل پیش‌بین ترین‌های خودش در 10 سال اخیر بود. از یک طرف زبانشناسی که تماما تحلیلی و استنباطی و البته سنت‌شکن بود (به سوالاتی که از بخش نحو کتاب آرونف اومده دقت کنید که کاملا بی سابقه بود) در نتیجه خیلی وقت‌گیر بود، از طرف دیگه زبان انگلیسی که به طور بی سابقه‌ای آسون بود. دستور زبان رو هم می‌شه گفت معمولی بود.
در مجموع با آماری که من از عملکرد خودم در این آزمون و 9 آزمون اخیر داشتم (86-94)، این آزمون به لحاظ دشواری در جایگاه سوم قرار میگیره (اول 94، دوم 86، آخرین و ساده‌ترین 90).
وهمین هم هست که جالبش میکنه، زبان انگلیسی امسال از 90 هم ساده‌تر اما زبانشناسیش از 94 هم دشوارتر بود.
و خبر بد اینکه احتمالا خیلی غیرحرفه‌ای‌های وسواسی مثل من، با صرف بیش از حد وقت در زبانشناسی فرصت نهایت استفاده از سوالای آسون زبان انگلیسی رو از دست دادن.
متأسفانه فقط 30 مورد از سوالای زبان انگلیسی رو اونم با دستپاچگی رسیدم بزنم.
زبان                 19.44
دستور              53.33
زبانشناسی       65.33
رتبه                      53
خواهشم اینه که دوستانی که اطلاعات و آمار جامع از پذیرش‌های سال‌های قبل دارن، منو در اولیت‌بندی انتخاب‌هام کمک کنن. با لحاظ این نکته که علاقه اصلی من نشانه شناسی و فرعیاتش و بعد نحو هست.
البته خودم به عنوان پیش‌فرض این ترتیبو در نظر دارم:
تهران
علامه
پژوهشگاه
مدرس
ضمنا از Elham، میلاد، A و دیگر دوستان هم خواهش میکنم لطف کنن رتبه‌ها و درصدهای نهایی‌شونو به نمایش بذارن.
زبان شناسی 72
زبان فارسی 57
انگلیسی 58
معدل موثر 16.08
رتبه 7
دوست عزیزی که رایانشی میخوای بخونی 
من دانشجوی رایانشی تهران هستم. باید بهتون بگم که بین شریف و تهران تقریبا هیچ فرقی نیست.این رشته تازه اومده به همین دلیل بین اساتید همکاری زیادی هست فعلا. شریف کلا یه استاد معروف تو این حوزه داره که اونم استاد بحرانی هستن. ایشون تو دانشگاه تهران هم همون مباحث رو تدریس می کنند. اساتید زبانشناسی شون هم می تونید توی سایتشون ببینید کیا هستن. توی دانشگاه تهران مدیر اصلی این رشته دکتر هادی ویسی هستن. با مراجعه به سایت dsp.ut.ac.ir  می تونید سر فصل دروسی که تدریس می کنند رو ببینید. ایشون طراح کامل ترین سیستم پردازش گفتار فارسی هستند. چندین کار معروف دیگه هم توی بحث nlp  انجام دادن. از اساتید هوش مصنوعی و بچه های IT  هم در این رشته استفاده می شه در دانشکده علوم و فنون نوین. در باره اساتید زبانشناسی هم باید بهتون بگم دکتر بیجن خان که مدیر گروه زبانشناسی هستن، تخصص اصلیشون زبانشناسی رایانشی هست و آواشناسی و واج شناسی (از نوع آکوستیکی و آزمایشگاهی) که به کار شما فکر کنم بخوره و حتما اسم پیکره بیجن خان به گوشتون خورده. این رشته با همکاری دانشکده ادبیات برگزار می شه. کلاس های فنی در دانشکده علوم و فنون نوین و کلاس های زبانشناسی در دانشکده ادبیات. 
خب حالا همه اینا به کنار. برم سر اصل مطلب. این رشته آسون نیست و سنگینه. واحدهاش از همگانی بیشتره و باید پایه ی قوی ریاضی داشته باشید. حتما حتما هم قبل از ورود به این رشته برید یه دوره زبان برنامه نویسی پایتون ببینید که سر کلاس نمونید چی به چیه. ببینید باید علاقه داشته  باشید وگرنه مباحث نظری و شیرین نیستن یه جاهایی. به شما هوش مصنوعی درس میدن. اینا همه لازمه ش ریاضی هست. من خودم مترجمی خوندم و این مباحث برام سخت بود و راستشو بگم شیرین نیست. دنبال تئوری ترجمه و روانشناسی زبان و از اینجور چیزا نگردید توش. 
مسئله ی آخر که از همه مهم تره.... موقع پایان نامه برداشتن همه ما مشکل داشتیم و این رو اینچا می نویسم که همه بدونن...اساتید این رشته کم هستن و حتی مدیر گروه هم حاضر نمیشه با بچه های خودش پایان نامه برداره.. فرض  کنید کلا دو تا استاد بلدن این رشته رو ولی شما رو قبول نکنن...چرا چون دروس دیگه رو تدریس می کنن و حاضرن با بچه های مهندسی بردارن اما با بچه های رایانشی برندارن..در نتیچه دانشجو مجبور میشه بره بایه استادی که اصلا بلد نیست مباحث این رشته رو برداره پایان نامه رو. هنوز بچه های ما دفاع نکردن که بگم چی شد اما اینو بگم که این وضع دانشگاه تهران هست. یه جورایی این رشته نخودی دانشکده است و گویا دلسوز آنچنانی نداره و واقعا هیچکی جز خودتون دلش براتون نمی سوزه. خلاصه بگم که فقط اگر هدف و پایه قوی دارید بیاید این رشته. شریف هم چند تا سمینار بچه هاشون رو رفتم و اونا هم وضع بهتری ندارن... باز هم خودتون تصمیم گیرنده اید اما این مسئله پایان نامه رو دست کم نگیرید. کلا بین بچه های ما و سال بالایی ها تک و توک تونستن با مدیر گروه پایان نامه بردارن.. (فقط ایشون تو این دانشکده این رشته رو بلدن) و بقیه با اساتید نرم افزار و علوم کامپیوتر و غیره که اصلا کار نکردن. از جمله خود من. ما رو با بچه های مهندسی مقایسه می کنن یه جورایی و درک متقابل اونجوری وجود نداره و دنبالش نگردید فعلا. 

امیدوارم کسی بتونه استفاده کنه. نکته ی مثبت زیادی هم دانشکده ما داره اما خب اینا واقعا چیزی نیست که بشه چشم پوشی کرد..در یه کلام توقع حمایت نداشته باشید از دانشکده اگه اومدید این رشته...

باز سوالی داشتید هستم. 

به رایانشی

مرسی از اطلاعات خوبت دوست عزیز.
اون سایتی که معرفی کردید راجع به سر فصل دروس، نمرات دانشجو ها رو هم زده، واقعا همه میفتن??????
۲۶ خرداد ۹۵ ، ۱۴:۴۹ به رایانشی
سلام دوست عزیز

مرسی از توضیحات 

یه سوال. شریف رو گفتار بیشتر کار میکنه، حیطه کاری بیشتر پروژه ها در تهران چیه? 

میشه چند تا از اساتید این رشته رو معرفی کنید?
دوست عزیز شاید بتونم بگم دانشگاه تهران توی حوزه ی پردازش متن کار می کنه بیشتر.البته من ندیدم دانشگاه شریف واحدی به نام پردازش گفتار داشته باشه. معمولا این واحد رو درس نمی دن چون پایه بچه ها ضعیفه. این درس نیازمند ریاضی مهندسی قوی هست. تخصص مدیرگروه ما توی دانشگاه تهران هم پردازش گفتار و هم متن هست. یعنی تو همه ی این حوزه ها کار کردن. دکتر بیجنخان توی دانشکده ادبیات هم تخصصشون پردازش گفتار هست  و البته متن هم کار می کنند. من خودم هم می خواستم پردازش گفتار کار کنم اما دیدم از اساتید کسی توی دانشکده علاقه ای نشون نمیده چون کار سختی هست.به هر حال با شرایطی که من توی دانشگاه تهران و بین بچه ها دیدم همه از دانشکده و اساتید ناراضی هستند. اساتید معروف اونجوری هم نداره فقط یه نفر هست به اسم دکتر ویسی توی دانشکده علوم و فنون. و دکتر بحرانی تو دانشگاه شریف که ایشون دانشگاه تهران هم تدریس می کنند. اساتید این رشته انگشت شمارن پس خیلی دنبالشون نگردید. دروسی هم مثل هوش مصنوعی و برنامه سازی رو اساتیدی که نرم افزار خوندن درس میدن و بهتون بگم ازتون توقع یه دانشجو نرم افزار و دارن و معمولا هم هیچ سر رشته ای از زبانشناسی رایانشی ندارن و حوصله وقت گذاشتن برای شما رو خیلی ندارن... اگه ریاضیتون خوبه و از پایتون سر در میارید بیاید این رشته. ضمنا بله همه اکثرا نمره پایین می گیرن تو دروس. توقع کیفیت تدریس آنچنانی نداشته باشید تو ارشد در این رشته....البته بیشتر بار روی دوش دانشجو هست تو ارشد ولی ما کیفیت تدریس اونجوری ندیدیم راستش. در کل بذارین یه چیزی بهتون بگم، خیلی فرقی نداره مهندسی خوندین یا زبان، کسایی هستن که خیلی پایه ریاضی قوی نداشتن ولی الان خودشونو بالا کشیدن و دوستانی هم هستن که پایه ریاضی قوی داشتن و الان سطحشون متوسطه..کلا استاد و دانشکده کمک اونجوری بهتون نمی کنه خودتونیدکه باید تلاش کنید و اینم بگم علاقه به مباحث بسیار مهمه. مثلا آمار و احتمال چیزیه که زیاد باهاش مواجه می شید. اگه علاقه نداشته باشید گیر می کنید... 
حتما حتما هم به dsp.ut.ac.ir سر بزنید و اسلاید دروس رو ببینید. 
و "لطفا" گول اسم و دانشگاه این رشته رو نخورید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی