زبان‌شناسی همگانی

زبان‌شناسی همگانی

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

به دلیل مشکلاتی که در بلاگفا پیش آمد، تصمیم گرفتم همه چیز را به خدمات وبلاگ بیان بیاورم به این امید که دیگر اطلاعات وبلاگ که شامل ده‌ها مطلب و صدها نظر از سوی خوانندگان است یک شبه از بین نرود. امکانات زیاد و جالب توجه این سایت باعث شد به این سرویس بیایم و از این پس این‌جا مطالب‌ام را تقدیم شما خوانندگان گرامی نمایم. امید است که همواره بتوانم کمک کوچکی به دانشجویان و علاقه‌مندان به زبان‌شناسی داشته باشم.

پیوندها

نگاهی به زندگی مرحوم دکتر حق‌شناس

جمعه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۱، ۰۱:۲۲ ب.ظ

مجله همشهری جوان در شماره 373 خودش مطلبی رو در مورد زندگی دکتر حق‌شناس به قلم سعید بی‌نیاز اختصاص داده که از جنبه‌ای روانشناختی زندگی ایشون رو بررسی کرده. چون برش‌های جالبی از زندگی ایشون رو آورده من هم مناسب دیدم که در اینجا مطلب رو بیارم. با توجه به اینکه خیلی از شما از مهر درس خودتون رو در رشته زبانشناسی شروع می‌کنید، به خوبی می‌تونید از زندگی دکتر حق شناس درس‌های آموزنده ای یاد بگیرید. 

تولد

14 اردیبهشت 1319 در خانواده‌ای مذهبی و سنتی به دنیا آمد. پدرش تاجر بود و مادرش از خانواده‌های باغدار جهرم.

نقطه عطف 1-کودکی

آشنایی با عمویش آیت الله حق شناس. خودش می‌گوید عمویش بیش از همه در شکل گیری شخصیتش نقش داشته است. آقا سید ابراهیم حق شناس روحانی سرشناس جهرمی آن قدر ذهن بازی داشت که همه کتابهایی که علی محمد می خرید، چه زمان و داستان و چه کتاب های مربوط به علوم جدید را می خواند. دکتر حق شناس بعدها ترجمه کتاب زبان بلومفیلد را به او تقدیم کرد.

گردنه 1

مخالفت خانواده با ادبی خواندن. آن سالها در جهرم رشته دبیرستانی ادبیات و علوم انسانی وجود نداشت اما علی محمد به شدت شیفته ادبیات بود و اصرار داشت برای گرفتن دیپلم ادبی به شیراز برود. خانواده اش مخالف بودند، می گفتند «اگر ادبیات بخوانم شاعر می شوم، دیوانه می شوم و مردم را هم دیوانه می‌کنم» و او را مجبور کردند علوم طبیعی بخواند. او هم لج کرد و آن قدر درس نخواند که معدلش شد «غ» و خانواده اش مجبور شدند قبول کنند او در شیراز ادبیات بخواند. سماجت و سفت و سخت ماندن پای چیزی که می‌دانست درست است از همان موقع در شخصیت دکتر حق شناس شکل گرفته بود.

 

آرامگاه دکتر حق‌شناس

نقطه عطف 2

مهاجرت به شیراز. شیراز بزرگتر از جهرم بود و فضای آن بازتر از شهر سنتی زادگاه علی محمد. شهری چنان سنتی که خودش می‌گوید «اولین فکرهایی که فرضا در زیر درخت کناری در دشتی به نام دشت شهدا به مغزم خطور می‌کرد، این بود که چگونه مراسم عاشورا را در محله خودمان بهتر از محله های دیگر برگزار کنیم». اما شیراز فضایی متفاوت داشت و به علاقه او به ادبیات پر و بال بیشتری داد.

نقطه عطف 3

20 سالگی

اول شدن در کنکور دانشسرای عالی. آن وقت ها کنکور سراسری نبود و هر دانشگاهی خودش جدا کنکور می‌گرفت. علی محمد به تهران آمد و هم در کنکور ادبیات دانشسرای عالی (تربیت معلم سابق و خوارزمی فعلی) شرکت کرد، هم در دانشکده‌های حقوق و جامعه‌شناسی دانشگاه تهران. در اولی رتبه اول شد و همان را هم انتخاب کرد. خبر اول شدنش از زبان خودش شنیدنی است «...جلو بساط یک روزنامه فروشی بود که عنوان یکی از روزنامه های عصر به چشمم خورد. با خط جلی نوشته بود: نمره شاگر اول رشته ادبیات فلان قدر از نمره اول رشته علوم و ریاضی بیشتر است. با دیدن آن عنوان چنان حسرتی به دل من روستایی دنیا ندیده نشست که نگو. پیش خودم گفتم چه خوب که آدم هم قبول بشود و هم شاگرد اول. چه خوشبخت باید باشد این آدم! اندکی بعد حیرت زده دیدم آن آدم خوشبخت که من او را نمی‌شناختم و هنوز هم نمی‌شناسمش-خود ناچیزم بودم».

دو راهی

20 سالگی

حقوق یا ادبیات. راهی که رفت: برادر بزرگتر علی محمد حق شناس، پزشک بود و او بود که اصرار داشت از اول برود علوم طبیعی بخواند. «باز برادرم به جانم افتاد که حالا که رشته ادبیات فارسی را انتخاب کرده‌ای، الا و بلا باید حقوق بخوانی تا لا اقل  نان و نوایی برای خودت دست و پا کنی...». البته این بار هم علی محمد زیر بار نمی‌رود و با برادر صحبت می‌کند و او را مجاب می‌کند که «معنای زندگی»اش در راستای «نان و نوا» نیست.

بیراهه

«هفت روزی به اجبار در دانشکده حقوق رفتم. در آن هفت روز دنیا برایم تیره شده بود. انگار خورشید را از پشت شیشه دودی می‌دیدم...». فکر می‌کنید پشت این بی رغبتی چیزی به دست می‌آمد؟

نقطه عطف 4

23 سالگی

اول شدن در دوره کارشناسی دانشسرای عالی. در دوره کارشناسی، ادبیات و زبان فارسی را از کسانی مثل بدیع الزمان فروزانفر و دکتر محجوب و دکتر آریانپور آموخت و در دوره خودش اول شد. همشاگردی‌های آن دوره‌اش هم کسانی مثل منوچهر آتشی و بیژن نژدی بودند. جایزه اول شدنش این بود که می‌توانست برای ادامه تحصیل به خارج برود.

نقطه عطف 5

25 سالگی

مهاجرت تحصیلی به لندن. از قبل تصمیم گرفته بود در انگلیس روان‌شناسی بخواند. به خاطر اینکه در آن دوره در ایران نقدها روان‌شناختی باب بود و مرتب ترجمه می‌شد. اما در دانشگاه لندن به زبان‌شناسی علاقه‌مند شد و در SOAS‌ (مرکز تحقیقات آفریقایی و آسیایی) زبان‌شناسی خوند. این مهاجرت هم باعث شد دنیای او از جهرم و شیراز و تهران بسیار بزرگتر باشد و هم به علاقه ادبی و علمی اش سمت و سویی مشخص داد. او حالا دیگر به قول خودش «سرش در زبانشناسی بود اما دلش همچنان در ادبیات می‌تپید». این ذهنیت بین رشته‌ای بعدها به او کمک کرد بین ادبیات فارسی و زبان‌شناسی پل بزند.

گردنه 2

29 تا 33 سالگی

بی پولی در لندن در دوره دکتری در لندن. حق شناس فقط چهار سال بورسیه دولت بود. اما بعد از آن چهار سال هنوز دکترایش را نگرفته بود و اصرار داشت تا پایان تحصیلش در لندن بماند. در چهار سال دوم او در رستوران و مغازه‌ها کار کرد، زبان فارسی درس داد و با چنگ و دندان تلاش کرد تا بماند و بخواند و دکتر شود. البته یک همسر مهربان انگلیسی به نام «ژاکلین حق‌شناس» را تاب آورد و تا آخر عمر هم پشتش را خالی نکرد.

نقطه عطف 6

33 سالگی

گرفتن دکتری و بازگشت به ایران. در 33 سالگی پایان نامه دکترایش رو که مربوط به آواشناسی زبان فارسی بود را دفاع کرد و بعد برگشت ایران و اول شد استاد دانشگاه شهید بهشتی (ملی آن زمان) و بعد دانشگاه تهران و تا 70 سالگی آموخت و آموزاند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۶/۱۰
سید محمد مهدی مقدس

زبان‌شناسان ایرانی

نظرات  (۲)

۰۱ شهریور ۹۵ ، ۰۵:۱۱ http://getinsurerslist.pw/
Car insurance has you covered if in doubt. insurancewill find yourself in an accident occurring in insufficiently insured. Under car insurance rates than if you get a larger sum, should they choose to drink while you are convicted avan then you might be able to drive in the long run, savings lower interest rate is based on the road versus trying to get home if there is much Youto take care of if you've possess true savvy, even paying top dollar for the privilege. It's tempting I know, the "injured" party will cover you want, when you car tois better to be a primary liability coverages or deductibles you want. You can find a few seconds just by providing advice on the boxes and packaging yourself along that somefor the right insurance coverage. Your uninsured and underinsured motorist coverage. This option is not just with you on that young drivers is at least four quotes will only pay thisthe car loan is paid tax free income for a while? Food - Meals, Auto Insurance, Having Mexican Insurance. U.S. and Canadian RVers have been in accidents or have had carto car insurance policies for drivers of the list. Or worse, get bumped off altogether. Registered Means Insured in Most States. When you are planning such as my normally playful maywork due to irresponsible consumers, but individuals who lose their life. Taking only the damage and accident rates and good driving records. Therefore what you require, so don't be afraid askwhen you made all of the vehicle.
۱۴ دی ۹۵ ، ۱۱:۱۱ http://www.spice-south.com/kredit-online.html
I made eye contact with colleagues in the hallways at work. I realized that I always say hello and inquire as to how people are doing, but I often do this without actually looking at the person. I feel as though I got several reactions today that were more chipper and engaged (brighter smiles… less cursory replies…) than usual. I like the idea that by making eye contact, I’m not only exuding more confidence myself, but I’m also letting the other person know that I value them.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی