زبان‌شناسی همگانی

زبان‌شناسی همگانی

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

به دلیل مشکلاتی که در بلاگفا پیش آمد، تصمیم گرفتم همه چیز را به خدمات وبلاگ بیان بیاورم به این امید که دیگر اطلاعات وبلاگ که شامل ده‌ها مطلب و صدها نظر از سوی خوانندگان است یک شبه از بین نرود. امکانات زیاد و جالب توجه این سایت باعث شد به این سرویس بیایم و از این پس این‌جا مطالب‌ام را تقدیم شما خوانندگان گرامی نمایم. امید است که همواره بتوانم کمک کوچکی به دانشجویان و علاقه‌مندان به زبان‌شناسی داشته باشم.

پیوندها

۸ مطلب در خرداد ۱۳۹۱ ثبت شده است

از مهمترین کارهای چامسکی این بود که باعث شد مفهومی به نام زبان‌شناسی زیستی مورد توجه زبان‌شناسان قرار بگیره. البته این اصطلاح رو شخص دیگه‌ای قبلا به کار برده بود و تحقیقاتی هم در این مورد صورت گرفته بود اما خود چامسکی هم اون رو پذیرفت و البته برنامه کمینه‌گرایی تاثیر زیادی در این مورد داشت. این کتاب شما رو به خوبی با این مفهوم آشنا می‌کنه.

چامسکی فرضیه تکامل زبان از نظام‌های ساده‌تر ارتباطی حیوانات در انسان رو رد می‌کنه و حتی در کتاب زبان و ذهن خودش به کارل پوپر فیلسوف معروف انتقاداتی رو به این دلیل وارد می‌کنه. او زبان رو ذاتی ذهن می‌دونه و اعتقاد داره ساختارهای بیولوژیکی مغز انسان باعث میشه محدودیت‌ها در زبان‌ها شکل بگیرند. همین باعث توجه و گسترش بیشتر مفهوم زبانشناسی زیستی شد.

این کتاب رو که تشکیل شده از چند مقاله هست بخونید که خیلی مفیده.

 

The Biolinguistic Enterprise

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۱ ، ۱۷:۴۵
سید محمد مهدی مقدس

دکتر کورش صفوی برای خیلی از شما آشناست و مطمئنا هر کسی که می‌خواد وارد زبان‌شناسی بشه حتما حداقل یکی از کتاب‌های ایشون رو خونده.

این فیلم در دومین همایش معنی‌شناسی در خرداد 90 توسط خودم با گوشی گرفته شده و کیفیت چندانی نداره اما دیدنش خیلی با ارزشه.

 

دریافت فیلم سخنرانی

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ خرداد ۹۱ ، ۱۴:۲۹
سید محمد مهدی مقدس

دستور زبان فارسی

براساس نظریه گروه‌های خودگردان در دستور وابستگی

 

نویسنده:

دکتر امید طبیب‌زاده

مدیر گروه زبان‌شناسی دانشگاه بوعلی همدان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۱ ، ۱۰:۵۳
سید محمد مهدی مقدس

Office Tab

·       Tabbed Browsing,

·       Editing,

·       and Managing of Documents in Microsoft Office 2003, 2007 and 2010

With the standard versions of Microsoft® Office, you cannot view and edit multiple files within a single tabbed window. Office Tab changes this by introducing a tabbed user interface—as seen in web browsers such as Internet Explorer® 8, Firefox and Google Chrome—in Microsoft Office 2003, 2007 and 2010 (Word, Excel®, PowerPoint®, Publisher®, Access®, Project and Visio®). New features in Office Tab 8.50

Open, read, edit, and manage multiple Office documents in a single tabbed window.

Minimize the number of windows you open at the same time.

Save and close all Office documents with one click.

Based on Microsoft Office add-in technology.

 

Download link

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ خرداد ۹۱ ، ۲۱:۵۳
سید محمد مهدی مقدس

جرج لیکاف از مشهورترین زبان‌شناسان مکتب شناختی هست. در این فیلم که مدت‌ها قبل دوست خوبم آقای امیر احمدی ارسال کرده بودند نحوه آغاز کار خودش رو بر روی بخش‌هایی از نظریه استعاره مفهومی توضیح می‌ده. این نظریه از مهمترین و تاثیرگذارترین نظریات در زبانشناسی شناختی هست. فیلم به زبان انگلیسی پخش می‌شه.

دریافت فیلم سخنان جرج لیکاف

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ خرداد ۹۱ ، ۱۹:۳۵
سید محمد مهدی مقدس

سابقه زبان‌شناسی رایانشی در جهان و در ایران

زبان‌شناسی رایانشی در جهان از سابقه‌ای بسیار کوتاه برخوردار است. هرچند مطالعات اولیه در این زمینه به سال‌های 1960 برمی‌گردد اما مطالعات جدی در زمینه پردازش زبان طبیعی در جهان کمتر از سی سال عمر دارد. خوشبختانه لزوم پرداختن به این علم جدید از دید پژوهشگران ایرانی نیز دور نمانده و در زمینه پردازش زبان فارسی، متخصصین این حوزه علمی دستاوردهایی ارزشمند ارائه کرده‌اند. اما علم با سرعتی مافوق تصور در مسیر پیشرفت حرکت می‌کند و ما نیز باید تلاش جدی خود را در راستای این حرکت انجام دهیم. با توجه به جوان بودن این علم در سطح جهان و نبود سیستم آموزشی منسجمی در زمینه تدریس این علم در ایران، دانشگاه صنعتی شریف در زمینه دستیابی به دانش علمی این حوزه در سطح کشور پیشگام بوده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ خرداد ۹۱ ، ۲۱:۵۴
سید محمد مهدی مقدس

پیشنهاد شد که از رتبه های زیر 50 در خواست کنم تا برای ما بگن که چه کتاب‌ها و منابعی رو مطالعه کردند تا به این رتبه خوب رسیدند. حالا من این دامنه بیشترش می‌کنم و از رتبه های زیر 100 می‌خوام بعد از ذکر رتبه خودتون دقیقا نام کتاب‌هایی رو که خوندید در قسمت نظرات وارد کنید. می‌دونم کار سختیه اما اگر همکاری کنید برای کسانی که در سال‌های آینده قصد دارند ارشد شرکت کنند کار خیری رو انجام دادید.

نظرات پیشین

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ خرداد ۹۱ ، ۲۲:۲۸
سید محمد مهدی مقدس

روز شنبه ششم خرداد ماه پس از حدود سه ماه و یک هفته انتظار سرانجام نتایج اولیه ارشد اعلام می‌شه. این اعلام چند بار به تعویق افتاد و سنجش گفته بود که اواخر این هفته نتیجه‌ها منتشر می‌شه اما ظاهرا تقویم سنجشی‌ها میلادی هست که شنبه آخر هفته به حساب میاد!

در تمام این مدت دغدغه‌های شما داوطلبان ارشد را می‌خوندم و می‌دونم که چه احساسی برای دیدن نتیجه زحمات خود دارید. وحشتناک توام با استرس!

آرزو دارم همه به آن چیزی که برای آن تلاش کردند برسند و بتوانند روزی به زبان و زبانشناسی این کشور خدمت کنند.



از شما می‌خوام که رتبه‌ها و درصدهای خود را در این قسمت با دیگران به اشتراک بگذارید.

برای اینکه بدونید با چه رتبه‌ای در کجا قبول می‌شوید بهتره تا به آرشیو وبلاگ در ماه شهریور در سال‌های گذشته مراجعه کنید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ خرداد ۹۱ ، ۱۹:۲۵
سید محمد مهدی مقدس