زبان‌شناسی همگانی

زبان‌شناسی همگانی

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

به دلیل مشکلاتی که در بلاگفا پیش آمد، تصمیم گرفتم همه چیز را به خدمات وبلاگ بیان بیاورم به این امید که دیگر اطلاعات وبلاگ که شامل ده‌ها مطلب و صدها نظر از سوی خوانندگان است یک شبه از بین نرود. امکانات زیاد و جالب توجه این سایت باعث شد به این سرویس بیایم و از این پس این‌جا مطالب‌ام را تقدیم شما خوانندگان گرامی نمایم. امید است که همواره بتوانم کمک کوچکی به دانشجویان و علاقه‌مندان به زبان‌شناسی داشته باشم.

پیوندها

تلگرام و تب شدید کانال

دوشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۴، ۰۸:۵۸ ب.ظ

این روزها همه ما ساعت‌ها مشغول کار با گوشی‌های هوشمند خودمون هستیم و بیشتر از این‌که به سایت‌های مختلف سر بزنیم، در شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر اسمارت‌فون سرگرم هستیم. از وقتی که تلگرام سرویس جدید خودش یعنی کانال رو راه‌اندازی کرده، به یک باره تعداد بسیار زیادی کانال در این شبکه اجتماعی ساخته شد! وارد هر سایتی که می‌شید می‌بینید که یک کانال تلگرام برای پیگیری اخبار سایت ایجاد شده. وارد هر کانال که می‌شی ده‌ها کانال جدید دیگه معرفی می‌شه و همین‌طور این چرخه ادامه پیدا می‌کنه. قبلا که فقط گروه بود مشکلاتی مثل چت کردن افراد و به هم زدن فضای گروه دردسرساز بود. به طوری که ده‌ها استیکر برای جلوگیری از چت چند نفره در یک گروه ساخته شد. از همه خنده‌دارتر ربات‌ها هستند که وقتی به یک گروه راه پیدا می‌کنند صدای همه در میاد و از مدیر گروه می‌خوان که هر چه زودتر اون رو حذف کنه!

اما در زمینه زبان‌شناسی هم تعدادی گروه و کانال هم ساخته شده که جایی برای بحث‌های علمی و گاهی غیرعلمی شده. من از مدت‌ها قبل به فکر ساختن چنین گروه‌هایی بودم اما به دلایلی از این کار صرف نظر کرده بودم. یکی از دلایل اون بحث‌های غیرضروری‌ای هست که گاه در گروه‌ها شکل می‌گیره و جمع کردن اون بسیار دشواره. اما زمانی که سرویس کانال تلگرام اومد، به دلیل قابلیت خوبی که داره من هم وسوسه شدم تا محفلی برای مطالب علمی بسازم. اما فکر می‌کنم بهتره به جای بلندپروازی به روزرسانی‌های وبلاگ رو از این طریق به اطلاع برسونم. بعید می‌دونم وقت کافی برای قرار دادن مطالب علمی کافی داشته باشم که اگر داشتم همین وبلاگ رو زود به روز می‌کردم!

بنابر این کانال تلگرامی این وبلاگ رو در این‌جا معرفی می‌کنم و فعلا به طور آزمایشی تنها به روزرسانی‌های دیرهنگام (!) وبلاگ رو از این راه اطلاع می‌دم. اگر موفقیت‌آمیز بود، شاید مطالب علمی مربوط به زبان‌شناسی هم به اشتراک گذاشتم.

 

telegram.me/linguist_blog_ir

 

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۲۰
سید محمد مهدی مقدس

نظرات  (۱۴)

۲۱ مهر ۹۴ ، ۱۶:۰۰ وهاب کریمی
با سلام خدمت برادر عزیزم
به نظرم کانال به درد کارهای تجاری میخوره نه وبلاگها. وبلاگها رسانه های صمیمی و مردمی و نجیبی هستند که کارکرد متفاوتی دارند با سایتهای تجاری و سازمانی. گروههای تلگرام هم نسبتی با وبلاگها ندارند. کارکرد و هدف این دو کاملا متفاوت هستند. ولی وجود چند کانال و گروه در فضای مجازی که منتسب به زبانشناسی هست نشون میده که زبانشناسی نیاز به این قبیل گروهها داره.
۲۳ مهر ۹۴ ، ۱۶:۲۳ سید محمد مهدی مقدس
سلام و خیلی ممنون از شما. واقعیت اینه که با توجه به نوع نگاهی که من دارم و استفاده ای که می‌خوام داشته باشم، احساس کردم کانال برای من و این وبلاگ مناسب‌تر می‌تونه باشه.
سلام و درود لطفا یه لینک برای دیکشنری زبان شناسی بگذارید لینک وبلاگ قدیم باز نمیشه.ممنونم
سلام .کاش توضیح میدادین با یوزر چطور میشه عضو شد. هرچی سرچ میکنم تو تلگرام ،نمیشه.
سلام
ببخشید می دونم اینجا مربوط به چیزی که می نویسم نیست ولی نتونستم از طریق دیگه ای اقدام کنم.
مطلبی که در مورد زبان شناسی اینترنبی نوشته بودید  بسیار جالب و قابل تأمل بود. ببخشید میخواستم بدونم در مورد زبان شناسی اینترنتی یا به صورت کالی تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر روی نظام زبان مطلبی، مقاله ای یا پایان نامه ای سراغ دارید به من معرفی کنید؟ چون موضوع پایان نامه ی من تقریبا در این مورده و من به منابع زیادی نیاز دارم.
ممنون
۲۵ مهر ۹۴ ، ۱۹:۰۱ سید محمد مهدی مقدس
سلام. بله در زبان فارسی کارهایی انجام شده و حتی انچمن زبان‌شناسی همایش‌هایی در این حوزه برگزار کرده. مقاله و پایان‌نامه هم میتونید پیدا کنید. مثلا در علوم تحقیقات پایان‌نامه‌ای درباره پیامک‌هایی که بین جوانان رد و بدل می‌شه وجود داره که از نظر نحوی، صرفی، واجی تعدادی پیامک رو بررسی کرده. البته زبان‌شناسی اینترنتی فقط به ارتباط اینترنتی مربوط نمی‌شه و همین پیامک‌ها رو هم شامل می‌شه. هر چند که این روزها دیگه برنامه‌های پیام‌رسان جای پیامک‌هایی رو که از طریق سیستم مخابراطی منتقل می‌شد، گرفته.
۲۵ مهر ۹۴ ، ۱۹:۰۴ سید محمد مهدی مقدس
سلام. برای عضویت می‌تونید با گوشی وارد وبلاگ بشید و روی لینک بزنید تا خیلی ساده تلگرام باز شه و بعد عضو بشید. اگر هم روی کامپیوتر تلگرام مخصوص ویندوز رو داشته باشید، بعد از ورود به حساب کاربری، به راحتی با یک کلیک میتونید وارد شده و عضو کانال بشید.
سلام.وقتتون بخیر
خیلی خوبه که این کانال راه اندازی شده.اما فک میکنم خیلی خوب میشه که مطالب مرتبط گذاشته بشه. دوستمون درست میفرماین که تجاریه اکثر کانالا. بله، اما بنده الان کانالهای اموزش المانی رو دنبال میکنم بسیار بسیار مفیده. همین کانال المانی گروهم داره که بحث و پرسش و تبادل نظر وجود داره...خوشبختانه خیلی عالی رفتار میکنن اعضا..هیچ مطلب غیرمرتبطی گذاشته نمیشه. واسه زبانشناسی هم اینطور بشه عالیه. شاد و سربلند باشین
خیلی کار خوبی کردین آقای مقدس
ممنون
سلام بر همگی و ممنون.

درست کردن یک گروه و نظارت به اون وقت زیادی لازم داره که من این وقت رو ندارم. به علاوه با توجه به اینکه گروه‌های دیگه ای هم هست که دوستان به تبادل نظر می‌پردازند، شاید درست کردن یک گروه دیگه، نوعی موازی کاری تلقی بشه. اما من بیشتر قصد دارم به روزرسانی‌های وبلاگ رو به اطلاع خوانندگان برسونم و شاید هم در آینده‌ای نزدیک مطالب دیگه‌ای کار کنم. در هر حال هدف من بیشتر اطلاع‌رسانی هست که در کانال به راحتی می‌شه این کار رو انجام داد. برای تبادل نظر از همین وبلاگ هم می‌شه بهره برد و همون‌طور که می‌دونید اکثرا سعی کردم نظرات رو آزاد بگذارم تا این تبادل نظر به راحتی صورت بپذیره. این هم در نظر بگیرید که اگر تبادل نظر در وبلاگ صورت بگیره هر فردی به راحتی به اون‌ها دسترسی داره و می‌تونه در آینده استفاده کنه اما تبادل نظر در گروه‌ها تنها برای اعضای اون گروه قابل مشاهده هست و خارج از این محدوده نخواهد رفت.
۱۰ آبان ۹۴ ، ۱۴:۳۲ وهاب کریمی
حق با شما بود جناب مقدس. کانال برای وبلاگ خوبه در تلگرام. البته من هنوز موافق گروه نیستم برای وبلاگ. من با کارکرد کانال آشنا نبودم. فکر کردم مثل گروهه. کانال برای وبلاگ هم میتونه مفید باشه
سلام. خواهش میکنم. ممنونم. 

بله درسته. برای اطلاع‌رسانی خیلی کاربردی هست.
سلام و خسته نباشید. برای به اشتراک گذاشتن مطالب زبانشناسی به نظرم اینستاگرام هم خوب باشه.
با سلام 

بنده نیز کانال تلگرامی، برای آشنایی کلی و عموم با رشته زبانشناسی ایجاد کردم که شبه کمتری در رابطه با این رشته وجود داشته باشد، و همچنین کسانی که در ابتدای راه هستند شاید علاقه مند کنه. خوشحال میشم تشریف بیارید وکانال بنده را پربار کنید. 
Telegram.me /yeklinguist 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی