زبان‌شناسی همگانی

زبان‌شناسی همگانی

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

به دلیل مشکلاتی که در بلاگفا پیش آمد، تصمیم گرفتم همه چیز را به خدمات وبلاگ بیان بیاورم به این امید که دیگر اطلاعات وبلاگ که شامل ده‌ها مطلب و صدها نظر از سوی خوانندگان است یک شبه از بین نرود. امکانات زیاد و جالب توجه این سایت باعث شد به این سرویس بیایم و از این پس این‌جا مطالب‌ام را تقدیم شما خوانندگان گرامی نمایم. امید است که همواره بتوانم کمک کوچکی به دانشجویان و علاقه‌مندان به زبان‌شناسی داشته باشم.

پیوندها

۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۱ ثبت شده است

دانش نشانه‌شناسی و تفسیر قرآن

دکتر علیرضا قائمی‌نیا

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)

چکیده

در این نوشتار ماهیت و کارکردهای نشانه‌شناسی توضیح داده شده و نقش افرادی چون دو سوسور، ایزوتسو، پرس در آن بیان شده است.

دانش نشانه‌شناسی که ریشه‌ در آثار فلاسفه‌ یونان، مانندِ افلاطون دارد، به عنوان یک دانش مستقل در قرن بیستم پدید آمد و از این جهت مشابه بسیاری از دانشها، مانندِ هرمنوتیک، معرفت‌شناسی و ...، است.

این دانش دگرگونیهای عمیقی در زمینه‌های گوناگون، مانندِ زبان‌شناسی، فلسفه و شاخه‌های گوناگون آن، مطالعات دینی و تفسیر متون مقدس و غیره، به وجود آورده و به زمینه‌ای اجتناب‌ناپذیر در این نوع مطالعات تبدیل شده است.

دانش نشانه شناسی در تفسیر قرآن نیز کاربردهایی دارد که در این مقاله نمونه‌ها و مثالهای آن بیان می‌شود. و تأثیرنشانه شناسی در نظام معنایی، روش شناسی و سازوکار تکثیر معنایی قرآن بررسی می‌گردد.

کلید واژه‌ها: قرآن، نشانه شناسی، زبان شناسی، تفسیر، تأویل، هرمنوتیک.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ شهریور ۹۱ ، ۱۴:۴۹
سید محمد مهدی مقدس

مقدمه

نحو و معنی رابطه ناگسستنی از یکدیگر دارند. در طول تطور تاریخ زبانشناسی معاصر نظریات مختلفی در مورد ارتباط میان این دو به چشم می خورد. چامسکی که بنیانگزار زبانشناسی زایشی در عصر حاضر است نحو را مقدم بر معنی می داند. وی در کتاب ساختهای نحوی معنی را به طوری کلی کنار نهاد و تنها به توصیف صوری زبان اکتفا کرد؛ اما کارهای کتز و فودور و کتز و پستال در مورد جایگاه معنی در نظریه نحوی باعث شد چامسکی در نظریه استاندارد خود این نظریات را در مورد معنی بپذیرد. از سویی دیگر معنی شناسان زایشی که از اواخر دهه شصت میلادی ظهور کردند معنی را مقدم بر نحو در نظر گرفتند. لازم به ذکر است که این نظریه در نهایت با شکست مواجه شد.
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۹۱ ، ۲۲:۲۲
سید محمد مهدی مقدس

پس از چند ماه انتظار امروز انتظار تموم میشه و کسانی که موفق شدند تا چند سال از این انتظار آزار دهنده راحت می‌شند.

 

کسانی هم که نتیجه مورد نظر رو نگرفتند مطمئن باشند فرصت برای جبران خیلی زیاده.

 

از شما همراهان همیشگی وبلاگ می‌خوام به ما بگید که در چه دانشگاهی با چه رتبه‌ای قبول شدید تا داوطلبان سال‌های آینده بتونند به خوبی از این آمار استفاده کنند.

 

نظرات پیشین

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ شهریور ۹۱ ، ۰۶:۰۰
سید محمد مهدی مقدس

مجله همشهری جوان در شماره 373 خودش مطلبی رو در مورد زندگی دکتر حق‌شناس به قلم سعید بی‌نیاز اختصاص داده که از جنبه‌ای روانشناختی زندگی ایشون رو بررسی کرده. چون برش‌های جالبی از زندگی ایشون رو آورده من هم مناسب دیدم که در اینجا مطلب رو بیارم. با توجه به اینکه خیلی از شما از مهر درس خودتون رو در رشته زبانشناسی شروع می‌کنید، به خوبی می‌تونید از زندگی دکتر حق شناس درس‌های آموزنده ای یاد بگیرید. 

تولد

14 اردیبهشت 1319 در خانواده‌ای مذهبی و سنتی به دنیا آمد. پدرش تاجر بود و مادرش از خانواده‌های باغدار جهرم.

نقطه عطف 1-کودکی

آشنایی با عمویش آیت الله حق شناس. خودش می‌گوید عمویش بیش از همه در شکل گیری شخصیتش نقش داشته است. آقا سید ابراهیم حق شناس روحانی سرشناس جهرمی آن قدر ذهن بازی داشت که همه کتابهایی که علی محمد می خرید، چه زمان و داستان و چه کتاب های مربوط به علوم جدید را می خواند. دکتر حق شناس بعدها ترجمه کتاب زبان بلومفیلد را به او تقدیم کرد.

گردنه 1

مخالفت خانواده با ادبی خواندن. آن سالها در جهرم رشته دبیرستانی ادبیات و علوم انسانی وجود نداشت اما علی محمد به شدت شیفته ادبیات بود و اصرار داشت برای گرفتن دیپلم ادبی به شیراز برود. خانواده اش مخالف بودند، می گفتند «اگر ادبیات بخوانم شاعر می شوم، دیوانه می شوم و مردم را هم دیوانه می‌کنم» و او را مجبور کردند علوم طبیعی بخواند. او هم لج کرد و آن قدر درس نخواند که معدلش شد «غ» و خانواده اش مجبور شدند قبول کنند او در شیراز ادبیات بخواند. سماجت و سفت و سخت ماندن پای چیزی که می‌دانست درست است از همان موقع در شخصیت دکتر حق شناس شکل گرفته بود.

 

آرامگاه دکتر حق‌شناس

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ شهریور ۹۱ ، ۱۳:۲۲
سید محمد مهدی مقدس

دیگه کم‌کم افرادی که تصمیم دارند برای کنکور امسال درس بخونند دارند مطالعه خودشون رو شروع می‌کنند. یکی از کارهای مهم برای آمادگی آزمون مرور سوالات آزمون‌‌های سال‌های گذشته هست. برای همین در این‌جا آزمون‌های سال‌های گذشته رو یکجا آوردم تا داوطلبان امسال به راحتی بتونند از اونها استفاده کنند.

این سوالات به صورت پراکنده در وبلاگ قرار داده شده بود اما برای راحتی کار همه رو یکحا میارم تا نیازی به جستجو در پست‌های سال‌های قبل نباشه.

سوالات ارشد زبان‌شناسی سال 85

سوالات ارشد زبان‌شناسی سال 86

سوالات ارشد زبان‌شناسی سال 87

سوالات ارشد زبان‌شناسی سال 88

سوالات ارشد زبان‌شناسی سال 89

سوالات ارشد زبان‌شناسی سال 90

سوالات ارشد زبان‌شناسی سال 91

سوالات ارشد زبان‌شناسی سال 92

سوالات ارشد زبان‌شناسی سال 93

سوالات ارشد زبان‌شناسی سال 94

پاسخنامه سوالات ارشد زبان‌شناسی سال‌های 86 تا 93

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۶ شهریور ۹۱ ، ۱۲:۵۴
سید محمد مهدی مقدس